Film i klassrummet – Så gör du

Film i klassrummet – Så gör du

Digitaliseringen av samhället har medfört många nya undervisningsmöjligheter. Som lärare har du många alternativ att välja mellan när det gäller undervisning med hjälp av rörliga bilder, ljud och video. Alltifrån SVTplay till Netflix och Youtube finns bara ett knapptryck bort. Men även äldre metoder som DVD-filmer ligger nära till hands att använda i undervisningen.

Upphovsrätten gäller dock även om upphovsrättsskyddat material används i undervisningssyfte och i den här artikel går vi igenom allt du behöver veta som lärare för att använda video i klassrummet i enlighet med lagen. Om du sedan tidigare inte har god kännedom om Upphovsrätten börja gärna med att läsa vår artikel Vad är upphovsrätt?

Branchens licensområden

I grund och botten innebär upphovsrätten att ett verk inte får användas utan tillåtelse från upphovsrättsinnehavaren. Upphovsrättsinnehavaren har rätt att begära ekonomisk ersättning för att verk ska få visas.

För att göra licensieringen av verk enklare har TV- och filmbranschen skapat en praxis där olika typer av visningar har delats in i olika licensgrupper. Dessa licensområden är:

  • Biografvisning
  • TV-sändning
  • Offentlig visning
  • Privat visning
  • Specialvisning
  • Institutionell visning

Vi kommer inte gå igenom vad var enskild typ av visning innebär, men det går att läsa om dessa i denna PDF-fil från Sveriges Distributörer av Institutionell Film (SDF). För visning av film och video i skolan är det området institutionell visning som är det relevanta området. När man talar om institutionell visning avser man visning av en film eller ett program för en sluten grupp av människor där det i de flesta fall finns ett gemensamt intresse av att se det som visas. Den slutna gruppen kan vara en skolklass, en filmklubb och så vidare. De som ser filmen eller programmet ska inte ha betalat för att få se filmen eller programmet. Det viktiga är att det finns en naturlig tillhörighet till gruppen.

Om du som lärare vill visa en film kan du därför undersöka om filmen omfattas av en institutionell licens och i sådant fall införskaffa en sådan licens. Du får då visa filmen enligt licensens villkor. Det finns även företag som producerar eller distribuerar filmer och program med fokus på institutionella visningsrättigheter, och en väg kan vara att se något av dessa bolag tillhandahåller film eller program som uppfyller undervisningssyftet. En lista på sådana företag finns på SDFs webbsida.

Creative Commons och andra öppna licenser

Öppna licenser används på verk som förvisso är skyddade av upphovsrätten, men som får användas i princip helt fritt. Den mest välkända av dessa öppna licenser kallas för Creative Commons (CC). Material som går under licensen CC går att hitta lite varstans på internet.

Wikipedia innehåller nästan uteslutande material från CC. Men även två av världens största videoplattformater; Youtube och Vimeo innehåller verk under CC licensen. Det går att söka på video som går under denna öppna licens om man går in i de avancerade sökinställningarna på dessa två webbsidor. Det går även att hitta mycket material med en CC-licens via Creative Commons egen webbsida, varav en hel del är utbildningsmaterial.

Viktigt att förstå med CC är att licensen är inte en enda licens där exakt samma villkor gäller för alla verk. CC licensen består av flera olika licenser där olika villkor gäller, och det är upphovsrättsinnehavaren som bestämmer vilket av dessa CC licenser som ska tillämpas på verket. Den mest tillåtande licensen kräver bara att upphovspersonen erkänns som i samband med verket. Med denna licens får man alltså även sälja verket och tjäna pengar på det, så länge man namnger upphovspersonen. För en fullständig lista över licenserna se denna lista.

Mediacentraler

Inom vissa kommuner eller regioner finns det mediacentraler (kallas även för mediacenters), som generellt har till uppgift att stötta och utveckla kommunens eller regionens förskolor, skolor, äldreomsorg och så vidare med stöd av IT- och teknik, men även att bistå med hjälp inom teknikområdet. Inom uppdraget ingår även kunskapsutveckling med hjälp av IT i undervisningen och tillgängliggöra digitala lärarresurser.

Mediacentraler brukar inhandla utbildningsmaterial olika former, inklusive filmer och program som kommunens eller regionens skolor kan få tillgång till, även om det kan krävas att skolan betalar mediacentralen för materialet eller på annat sätt binder avtal med mediacentalen.

Direktsändningar

Direktsändningar av både TV-program, filer och radio får spelas upp för en klass. Det man inte får göra är att spela in ett program-, radio-inslag eller film för att spela upp det vid ett annat tillfälle för klassen, än när det sändes.

SVTplay, URplay och TV4play

Material från SVTplay, URplay och TV4play får spelas upp i en klass utan tillstånd.

Rätten att citera

I upphovsrättslagen ingår rätten att citera verk. Det innebär att det är möjligt att spela upp korta delar ur program eller filmer för att illustrera en poäng. Citatet får inte vara längre än vad som kan motiveras av syftet som poängteras.

När du behöver tillstånd för att spela upp filmer, program eller radio

Om verket du vill spela upp inte faller under någon av de situationer som ”inte” kräver en licens eller tillstånd så måste du be upphovspersonen eller distributören om tillstånd för att spela upp verket i klassrummet. I följande situationer måste du be om tillstånd:

Filmer som är inköpta eller hyrda för privat bruk. Om det är en fysisk DVD, en nedladdad film eller en streaming tjänst har ingen betydelse. Tillstånd måste inhämtas.
Lånade filmer från ett bibliotek
Inspelade eller kopierade filmer eller program från TV eller radio.

Källor för denna artikel

Källor för denna artikel har främst varit följande länkar:

Skolverket: Så funkar upphovsrätten för film, radio och tv-program

Sveriges Distributörer av Institutionell Film

Creative Commons

6 reaktioner till “Film i klassrummet – Så gör du

  1. Hej!

    Tack för en bra och informativ text.

    Under stycket Direktsändningar, är det filer eller filmer nu menar?

    Under Rätten att citera, andra stycket – det verkar inte vara färdigskrivet.

    Som jag förstår det så är det alltså ok att visa tex klipp från en film utan att det kräver ett speciellt tillstånd så länge det faller under vad som är motiverat. Tex om en klass jobbar med en filmhandledning efter att de har sett filmen så kan de alltså återgå till att kolla korta filmklipp, som en speciell scen eller skeende i filmen, utan att det behövs licens eller behöver kosta något. Stämmer det? Får sånna visningar ske även om det är ett tex ett klipp på YouTube som inte tillhör upphovsrättsinnehavaren eller annan med rätt att visa klippet?

    1. Spontant skulle jag iofs inte rekommendera att visa klipp från Youtube som inte är från en avsändare med rätt att visa klippen men det kan ju såklart underlätta ganska mycket för den som ska kolla på klipp om den inte måste ha koll på upphovsrättsfrågor sånna gånger.

      1. Hej och tack för kommentarna och feedback.

        Under stycket Direktsändningar avses egentligen allt som faller under upphovsrätten och som kan direktsändas. Sånt som direktsänds får inte sparas och visas/spelas upp vid nåt annat tillfälle.

        Under Rätten att citera, andra stycket, det som inte verkar vara färdigskrivet är rubriken till nästa del. Har rättat till det nu.

        ”Tex om en klass jobbar med en filmhandledning efter att de har sett filmen så kan de alltså återgå till att kolla korta filmklipp, som en speciell scen eller skeende i filmen, utan att det behövs licens eller behöver kosta något. Stämmer det?”

        Bara om syftet är att citera, om filmen täcks av en öppen licens som creative commons, om filmen täcks av en institutionell visnings-licens där detta är tillåtet, om upphovsrätten har gått ut eller om ni/eleverna har en direkt tillåtelse av upphovsrättsinnehavaren att göra detta. Annars inte.

        Förstår inte riktigt var du menar med ”ett klipp på YouTube som inte tillhör upphovsrättsinnehavaren”. Om du menar att nån lagt upp klippet utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd så verkar det, enligt vår tolkning, inte vara helt klart om det är ett brott att bara titta på det videoklippet eller filmen. Det är en gråzon fortfarande. Det är en problematik du kan läsa mer om i vår artikel ”Men streaming är väl lagligt?

        /Johan från upphovsrätt.nu

        1. Tack för svar.

          Ja, jag läste den artikeln också. (Måste sägas att det är väldigt bra artiklar allihopa, lättläst och begripligt.) Då förstod jag också att det är en gråzon om vad som egentligen gäller. Men det lär ju säkert bli tydligt i framtiden då detta ständigt utvecklas.

          Det jag menar är att om jag som upphovsrättsinnehavare väljer att lägga ut klipp från min film på en öppen kanal (ex youtube eller vimeo) så kan ju vem som helst titta på den och det måste ju anses som (helt)lagligt att se det, alltså inte i nån gråzon. Men tvärtom, alltså någon som postar delar av en film som den inte har upphovsrätt till så blir det luddigt vad som gäller rent tittarmässigt men absolut inget att rekommendera någon att använda. Kort: jag menar så som du tolkade det. (Tappade min egna röda tråd…)

          MEN, vad gäller här om läraren vill visa ett kortare klipp för hela klassen kontra att eleverna själva googlar en scen för att kolla på den? Om en lärare vill visa ex 2 min från en film, måste det då finnas licens för det precis som om hen hade visat hela filmen? Vad gäller om läraren går till datasalen och eleverna själva får leta rätt på klippet för att se det istället för en klassrumsvisning?

          Att jag frågar är för att veta om det är rimligt av oss att tipsa lärare som vill arbeta med film i skolan om möjligheten att se klipp från en film igen utan att behöva tänka på licenser osv eller om de ska tipsa eleverna om att kolla klipp själva. En vill ju inte gärna att det ska bli fel här.

          Hoppas det inte blev för rörigt.

          1. ”MEN, vad gäller här om läraren vill visa ett kortare klipp för hela klassen kontra att eleverna själva googlar en scen för att kolla på den? Om en lärare vill visa ex 2 min från en film, måste det då finnas licens för det precis som om hen hade visat hela filmen? Vad gäller om läraren går till datasalen och eleverna själva får leta rätt på klippet för att se det istället för en klassrumsvisning?”

            Det går bra att visa Youtube-videos i klassrummet. Det man inte får göra är att ladda ned Youtube videos och skicka filerna till eleverna. Det måste streamas.

            Men med det sagt, vi som driver den här sidan är inte utbildade inom upphovsrätten. Vi är glada amatörer. Så för att vara helt säker är det bättre att rådfråga jurister som fokuserar på immaterialrätter.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *