Tomas – Producent

icon_PDF_1Ladda ner alla Röster från arbetslivet som PDF

I Sverige sysselsätts tiotusentals personer i branscher som är beroende av att upphovsrätten följs. Vi har träffat några av dem och frågat hur de själva kommit in i branschen, hur upphovsrätt och piratkopiering påverkar dem i deras yrken och vad de har för tips till ungdomar som själva vill börja arbeta inom kreativa och skapande yrken.

Berätta om dig själv.

– Jag heter Tomas Michaelsson och har arbetat med film på olika sätt sedan 20-årsåldern. Idag är jag en av sju producenter på Filmlance där vi bland annat producerat hela Beck-serien. Jag är ansvarig för hela kedjan i en films liv. Vi hittar, utvecklar och förverkligar historierna på bio, DVD eller TV. Vi väljer filmteamet, paketerar och finansierar produktionen och genomför själva inspelningen och till slut distributionen.

Hur hamnade du i ditt yrke?

– Jag har jobbat mig fram. Från enkel produktionsassistent där jag hjälpt till att leta inspelningsplatser eller kokat kaffe till filmteamet via regiassistent och till producent som jag är idag. Jag har varit med under hela den här dynamiska perioden då filmen gått från enkla VHS-kassetter till dagens digitala distribution.

Hur påverkas din yrkesroll av piratkopiering?

– Det gör mitt arbete svårare. Den digitala tekniken är fantastisk, den gör så mycket möjligt från att kunna skapa bra film till att få ut den till publiken. Men för mig är illegal konsumtion av film eller piracy ett stort och väldigt konkret problem som sätter käppar i hjulet för att kunna göra film. Det kostar idag ungefär 20 miljoner att producera en ny film. När vi tappar intäkter, vilket vi gör, blir det helt enkelt svårare att finansiera nästa film. Vi lägger ned mycket möda på att pengarna ska märkas i filmen. Professionellt filmskapande är ett extremt detaljarbete. När filmen sedan kanske ses via taskigt streamade kopior på någon piratsajt så syns ju inte det jobbet. Den som ser den kanske till och med tycker att den är dålig när effekterna inte kommer fram.

Har du själv drabbats på något sätt?

– För ett år sedan så fick vår film Ego premiär på bio. Den gick bra, men precis innan vi skulle släppa DVD:n så stals filmen och lades ut på nätet. Den fick en enorm spridning och kom att laddas ned 321 000 gånger på en av de illegala streamingsajterna och blev den 19:e mest sedda filmen där förra året. Filmen fick många positiva kommentarer från de som såg den, men det gav ju inte oss någonting tillbaka.

Följden blev istället att filmens DVD-försäljning nära nog halverades. Något som exempelvis personligen drabbade en av filmarbetarna som fick omkring 60 000 kr mindre i ersättning för sitt arbete med filmen.

Hur känner du inför tanken på att någon laddar hem en film du arbetat med utan att betala för sig?

– Det är klart man blir ledsen, eller kanske ska jag säga mer frustrerad. Här lägger jag fyra år av mitt liv på att ta fram en film som faktiskt uppskattas av publiken. Sen går någon och stjäl den och tjänar dessutom egna pengar på mitt arbete. De som lägger ut dem plockar ju hem reklampengar på att många vill se min stulna film på deras sajt. Man kan säga att varje person som streamar min film dels stjäl en del av min lön och istället skickar pengarna till tjuven.

Har du tips till den som vill arbeta med producent i framtiden?

– Dagens situation slår hårt mot filmen i mittfåran, så piracy känns som ett reellt hot mot mitt eget jobb som jag älskar. Men vill man jobba som producent eller något annat på produktionssidan så krävs det mest hårt jobb och ett starkt intresse. Det här är en bransch där du kan skapa ditt eget arbete. Du ska gärna ha lätt att formulera dig, gilla att läsa böcker och ett intresse för språk, bilder och berättande, ekonomi och juridik.