Frida – Producent

icon_PDF_1Ladda ner alla Röster från arbetslivet som PDF

I Sverige sysselsätts tiotusentals personer i branscher som är beroende av att upphovsrätten följs. Vi har träffat några av dem och frågat hur de själva kommit in i branschen, hur upphovsrätt och piratkopiering påverkar dem i deras yrken och vad de har för tips till ungdomar som själva vill börja arbeta inom kreativa och skapande yrken.

Berätta om dig själv.

Jag heter Frida Bargo och är frilansande producent på produktionsbolaget B-Reel Feature Films. Jag producerar just nu två långfilmer – ”Tjuvheder”, ett socialpolitiskt thrillerdrama av Peter Grönlund och ”Den allvarsamma leken”, baserad på Hjalmar Söderbergs klassiker i regi av Pernilla August. Samtidigt utvecklar jag bland annat en tv-serie och en ny långfilm av Lisa Langseth. Jag har tidigare varit med och producerat Lisa Langseths långfilm ”Hotell” med Alicia Vikander i huvudrollen och den Guldbaggenominerade novellfilmen ”Gläntan” av Peter Grönlund.

Hur hamnade du i ditt yrke?

Efter 10 år som copywriter inom reklambranschen bestämde jag mig för att satsa på att arbeta med film istället eftersom jag tyckte mitt jobb var allra roligast när vi hade reklamfilmsinspelning. Så jag sa upp mig och startade eget. Till en början jobbade jag mest som produktionsledare för reklamfilm, men snart fick jag chansen att produktionsleda min första långfilm. Min första längre film som producent var en novellfilm som jag gjorde tillsammans med min bror, jag producerade och han skrev manus och regisserade. Vi fick inga pengar från Svenska Filminstitutet och jag brände alla mina sparpengar från reklamvärlden, men alla i teamet fick betalt och vi gjorde en bra film! Den produktionen blev min skola och sedan 2011 har jag arbetat som producent.

Hur påverkas din yrkesroll av piratkopiering?

Det är väldigt svårt att göra film i Sverige idag. För att skapa bra filmer är vi helt beroende av att tittarna betalar för sig. En producent eller ett produktionsbolags inkomstmöjligheter ligger i att sälja rätten att visa de filmer vi producerar. Piratkopiering gör att dessa inkomstmöjligheter minskar. Om vi inte tjänar pengar på det vi arbetar med så kan det resultera i att produktionsbolag inte har råd att producera i framtiden. Detta är ett allvarligt hot mot hela film- och mediebranschen och för mig personligen kan det i förlängningen betyda att jag inte har något jobb kvar.

Hur känner du inför tanken på att någon laddar hem en film du arbetat med utan att betala för sig?

Jag blir upprörd. Att ladda ner film är stöld. Jag hoppas att de flesta på sikt kommer inse att bra filmer kräver att tittarna betalar. Och jag hoppas att fler kan se att film är ett yttryckssätt som bidrar till att skapa demokrati i vårt samhälle, och att det är något som är värt att betala för. Om man ska hårddra det är piratkopiering och nedladdning i förlängningen ett hot mot yttrandefriheten.

Har du tips till den som vill arbeta med/som (Ditt yrke) i framtiden?

Gör gör gör! Se till att vara med på produktioner genom att erbjuda dig som praktikant. Sök utbildningar och praktisera på filminspelningar medan du pluggar. Och gör som jag – producera kortare filmer själv. Om du bara brinner tillräckligt hårt så kommer du fram. Men tro inte att det är en räkmacka att nå dit du vill, var beredd på att kämpa hårt för lite eller inga pengar till en början. Men om du sliter hårt lönar det sig. Och se mycket film! (Men betala för det!)